Ik vond het hartstikke leuk om mee te werken aan een interview voor Exto.

Rian van Nieuwkerk heeft dit interview afgenomen en zie hieronder het resultaat. Ik ben daar heel tevreden over. Het laat goed zien wie ik ben en wat ik bedoel met mijn "passie" het schilderen.  Via de home page van exto onder knop comunnity is dit interview en dat van andere kunstenaars te lezen.

December 2009

__________________________________________________________

Interview Wil van Gemert

Even voorstellen:
Naam Wil van Gemert
woonplaats Vught
opleiding MBO administratief
discipline Realistisch schilderen met olieverf
site http://www.wilvangemert.nl

Afbeelding

Inspiratie en werkwijze
Wil van Gemert wordt geïnspireerd door allerhande voorwerpen die al struinend over de rommelmarkt op de kop worden getikt. De afmeting is daarbij van generlei belang, wel gebruikt ze graag oude dingen met gebruikssporen.
Haar werkmethode is volgens vast patroon: opzet met houtskool, dan een laag olie- of acrylverf en vervolgens wordt de juiste verfijning opgebouwd in twee of drie laagjes olieverf.

Uitgelicht
Meestal is het wel zo dat er ook voor de kunstenaar zelf een werk uitspringt of een speciale waarde heeft. Voor Wil is dat toevallig één van de laatst gemaakte schilderijen en wel die van het babyschoentje.

Afbeelding

Daar was zij zich niet eens van bewust tot ze bij het inrichten van een expositie bemerkte dat het haar aan het hart ging het werk daar achter te laten, terwijl het niet eens een emotionele waarde heeft, want ook dit schoentje komt van de rommelmarkt.
''Veelal bemerkte ik bij mezelf een bevreemding ten aanzien van mensen die zeggen ''mijn schilderijen zijn mijn kindjes'', aldus Wil, ''maar op dat moment begreep ik opeens wat ermee bedoeld wordt. Ik denk dat het komt door de overwegingen die ik had tijdens het schilderen: ‘welk voetje zou hierin de eerste stapjes hebben gezet’.''
Daarnaast vertelt Wil dat het schilderen soms als mediteren voelt. Lekker in jezelf kruipen met muziek zachtjes op de achtergrond. Welke muziek hangt helemaal van haar stemming af en is dan ook zeer gevarieerd zoals bv.: klassiek, Willie de Ville, Leonard Cohen, IL Divo, Ilse de Lange en Bette Midler.

Exto heeft naar aanleiding van het werk van Wil een vraag:
Stillevens worden over het algemeen, althans dat is wat men verneemt in de wandelgangen, benoemd als zijnde: niet echt meer van deze tijd. Wellicht komt dat door de vaak ''oudere'' onderwerpen die de schilder kiest of door de kleurtoepassing. Op de site van Wil staat een aantal werken die qua kleur duidelijk herkenbaar zijn als een stilleven van haar, maar die juist een moderne inslag hebben door de keuze van onderwerp en zijn hoogstwaarschijnlijk niet op de rommelmarkt gevonden.
De vraag wat haar ertoe bracht en of zij op dat soort werk dan ook andere reacties van dezelfde mensen krijgt of juist van een ander publiek aan, werd als volgt beantwoord:

''Het is heel vreemd dat veel mensen vinden dat stillevens niet van deze tijd zijn terwijl die het heel goed doen bij exposities. Het heeft een oubollig imago, maar dat is niet helemaal terecht is mijn ervaring. Aan de andere kant is het realistische schilderen natuurlijk voor iedereen toegankelijk, te begrijpen. Het is wat het is, niet meer en niet minder.

Ik experimenteer graag met oudere, doorleefde voorwerpen maar ook voorwerpen van deze tijd of een combinatie. Ik probeer ook zo veel mogelijk af te wisselen met kleuren en voorwerpen. Ik heb het gevoel dat ik nog steeds op zoek ben naar een stijl of een soort van handtekening, maar of ik dat ooit zal vinden? En eigenlijk wil ik dat misschien ook niet vinden want zo blijft het uitdagend. Ik heb ook het gevoel dat ik het mooiste of beste schilderij nog steeds niet heb geschilderd. Als ik begin met een schilderij dan denk ik dat het ’t mooiste wordt wat ik ooit heb geschilderd. Gaandeweg kom ik er dan achter dat het geen 10 wordt maar een 7, 8 of een 9. Misschien moet het ook wel zo zijn om voldoende kritisch te kijken naar mijn eigen werk.

De reacties die ik krijg zijn heel erg wisselend. Ik kan ook niet zeggen dat ik in een bepaalde stijl zou moeten gaan schilderen omdat dat toevallig het meest in de smaak valt of het beste verkoopt. Er is ook geen stereotype wat mijn schilderijen bewondert. Het is wel zo dat de klassiekere werken meestal ook door oudere mensen worden aangekocht. De meest ''moderne'' schilderijen roepen de meeste reacties op maar ik merk dat dan weer niet aan de verkoop.''

Profileren
Op de vraag of Wil fulltime kunstenaar is of ook nog werkzaamheden buiten de kunst heeft vertelt zij hoe het allemaal als hobby is begonnen. Lekker stoer, met de schildersezel in de huiskamer. Tegenwoordig echter bevind haar atelier zich op zolder en klinkt het benoemen als ‘hobby’ haast minderwaardig.
Schilderen is een heel belangrijk deel van Wils leven geworden met daarnaast een baan als financieel administratief medewerkster. Soms levert dat wel een conflict op in de zin van in het hoofd zo ontzettend bezig zijn met het schilderen dat er gewoon een hekel aan haar werk ontstaat.
Toch zou het een luxe zijn om met deze baan te stoppen, misschien over een jaar of twee wat minder gaan werken en dan les gaan geven. Dat wordt haar ook regelmatig gevraagd:
geef je les/workshops?

Met haar werk op een markt staan heeft Wil wel een keer gedaan maar dat is niet echt haar ding; het geregel eromheen en het in ontvangst nemen van complimenten. Vooral dat laatste, de rechtstreekse confrontatie, gaat zij bij voorkeur uit de weg.
Het liefst laat zij de verkoop van haar schilderijen dan ook aan haar man over. ''Maar,'' zegt Wil: ''ik ben dan wel heel nieuwsgierig naar wat voor mensen het zijn en wat ze allemaal zeiden''. Daarnaast is Wil lid van een schilderclub die één keer per week bij elkaar komt en organiseert zij haar eigen exposities. Het uitbreiden van haar netwerk heeft nog wat zorg nodig.

Exto
Door het surfen op internet terwijl zij op zoek was naar andere realistische schilders kwam Wil regelmatig uit bij exto. Dat spoorde haar ook aan zelf een site bij exto te maken.
De homepage wordt veel door haar bezocht om de ‘etalages van anderen’ te bekijken en vanwege het stemmen op kunstwerk van de week. Ook heeft zij leuke mailcontacten via exto.

Het forum bezoekt zij tegenwoordig wat minder vanwege het drukke bestaan. Wel worden de statistieken regelmatig gecheckt waarbij de vraag opkomt: ''wie zijn toch die mensen die mijn site bezoeken. Heerlijk is het als er zo af en toe eens iemand een berichtje stuurt.''

Rian van Nieuwkerk



 

Bijlagen:
foto wil van gemert.JPG